Kezdőlap » Mit nyújtunk számodra? » Kondicionális képességek fejlesztése

Kondicionális képességek fejlesztése

Ha már az is nehézséget okoz, hogy két tele szatyrot hazavigyél a boltból, netán kifulladsz annyi idő alatt, amíg a harmadikra fellépcsőzöl, nyugodtan kérd segítségünket, találunk megoldást.

Kondicionális képességeink az erő, a gyorsaság és az állóképesség, melyek sosem egymástól függetlenül, hanem egymással, az ízületi mozgékonysággal (hajlékonyság), illetve a koordinációs képességekkel (gyorsasági koordináció, mozgásérzékelés, egyensúlyozás, ritmusképesség, reakció-reagálás képessége) is szoros összefüggésben állnak és együttműködnek. Az alábbi rövid felsorolás megmutatja az egyes kondicionális képességek fajtáit, összefüggéseit.

Erő

  • maximális erő
  • erőállóképesség
  • gyors erő

Gyorsaság

  • mozgásgyorsaság
  • gyorsasági állóképesség
  • lokomotorikus gyorsaság
  • helyzetgyorsaság
  • gyorsulási képesség

Állóképesség

  • rövidtávú állóképesség
  • középtávú állóképesség
  • hosszútávú állóképesség

A három alapvető kondicionális képesség mindegyike szerephez jut a szabadidős sportokban, emiatt fejlesztésük a fittségi sportolók számára ugyanolyan fontos, mint versenysportolók körében, és meg is oldható, azonban a lehetőségek korlátozottak: nyilvánvaló, hogy aerobicórák látogatásával nem érdemes súlyemelő versenyre készülni, ahogyan maratoni futásra sem, annak ellenére, hogy az aerobic eszközeivel állóképesség- és erőfejlesztésre is van lehetőségünk. Mindenképpen tisztáznunk kell, hogy mik a céljaink, milyen területen, milyen képességünket illetően szeretnénk fejlődni, és milyen mértékben, csak ezután tudjuk a megfelelő sportot vagy gyakorlatokat kiválasztani. A választásnál azonban saját korlátainkat is figyelembe kell vennünk.

ERŐ

Izomerőn a külső erők és a mozgás közben fellépő belső erők, ellenállások legyőzésének a képességét értjük az izomzat aktív tevékenységével.

Az erőkifejtés nagyságát két tényező határozza meg:

  • az idegingerület jellege,
  • az izom tömege és válasza az ingerületre.

Az izomzat vastagodásában a döntő szerepet a feszülés időtartama játssza, míg a feszülés mértéke az ingerületbe hozott mozgatóegységek számától függ, és a kifejtett erő nagyságára hat.

GYORSASÁG

A gyorsaság az a képesség, mellyel az adott feltételek mellett képesek vagyunk a mozgások lehető legnagyobb sebességgel történő végrehajtására. Függ:

  • az idegfolyamatok minőségétől,
  • az izgalmi és gátló folyamatok megfelelően gyors váltakozásától,
  • a mozgásban érintett izmok összehúzódási és ellazulási képességétől.

ÁLLÓKÉPESSÉG

A szervezet elfáradással szembeni ellenálló képességét hosszan tartó erőkifejtésnél állóképességnek nevezzük. A jó állóképesség együtt jár a sportmozgás, verseny, edzés, stb. utáni gyors regenerálódó képességgel is. Az állóképesség függ: a keringés, a légzőszervek, az anyagcsere és az idegrendszer működésétől, a jó mozgáskoordinációtól, pszichikai adottságoktól (pl. monotóniatűrés).





Úgy érzed, elérkezett a te időd?

Csatlakozz hozzánk és érjük el közösen céljaidat!

Kattints ide a kapcsolatfelvételhez


bootup Vitakid logo