Kezdőlap » Blog » Funkcionális edzés

Funkcionális edzés

funkcionálisAhogyan a Flat Fitnessben, úgy egyre több edzőteremben találkozhatsz a funkcionális tréning, funkcionális köredzés megnevezésű órákkal, ám a legtöbb ember számára nem egyértelmű, mit is takar pontosan a megnevezés, így félnek kipróbálni  ezt a fajta edzésmódszert. Most szeretném tisztázni, valójában mit is jelent a funkcionális edzés, hiszen meglehetősen hatékony óratípusról, edzésmódszerről van szó.

A funkcionális edzésnek van egy nagyon fontos alapszabálya, mégpedig az, hogy a testet teljes egészként kezeli. Azaz míg a testépítés minden izomcsoport edzésére külön fókuszál, addig a funkcionális edzésen nem külön izomcsoportokra helyezzük a hangsúlyt, hanem összetettebb feladatokat alkalmazva, egyszerre mindig több izomcsoportot dolgoztatunk meg. A mindennapi élet során előforduló mozgások adják az alapot a gyakorlatokhoz, tehát lépések, guggolások, emelések, húzó és toló mozgások, illetve ezek variációi adják meg az edzés alapját. Ahhoz, hogy ezeket az összetettebb gyakorlatokat végre tudjuk hajtani, mindig stabilizálni kell a kiinduló testhelyzetünket az úgynevezett  “Core izomcsoport” segítségével. Ezért a funkcionális edzés „mellékhatásaként” erősödnek a hasizmok és a mély hátizmok is, javul a testtartás. A hagyományos alakformáló, erősítő edzésekkel ellentétben a funkcionális edzés komolyan igénybe veszi keringési rendszert, így állóképességünkre is fejlesztő hatással van. Mivel az edzés meglehetősen összetett, szépen formálja az egész testet, ezáltal kondicionális, koordinációs képességeinkre, valamint ízületi mozgékonyságunkra (hajlékonyság) is jó hatással lesz!

funkcionális 2A funkcionális tréninget gyűjtőfogalomként is értelmezhetjük, éppen azért, mert többféle óratípus létezik. Igen hatékonyan dolgoztathatjuk meg szervezetünket eszközök nélkül, csak saját testünket használva, azonban egyre több eszköz kerül forgalomba, melyekkel az ilyen típusú órák színesíthetők, hatékonyságuk még jobban növelhető. Legismertebb közülük talán a TRX óra, amely egy felfüggesztéses tréning. Instabilitásának köszönhetően kemény munkát követel a törzsizmoktól minden gyakorlat helyes kivitelezése közben. A funkcionális edzések kedvelt eszközei a különböző fajta homokzsákok (Sandbag) is, melyek lényegesen más terhelést jelentenek, mint a hagyományos súlyzók. A funkcionális tréning típusú órákon koordináció- és gyorsaság fejlesztés is zajlik, hiszen ezen képességek fejlesztése is elengedhetetlen ahhoz, hogy testünket összehangoltan, hatékonyan tudjuk mozgatni. Többnyire Boot Camp órákon találkozhatunk az agility létra nevű eszközzel, amelyen megadott lépéssorok szerint kell tempósan végig haladni. Nem mehetünk el azonban szó nélkül a különböző instabil eszközök mellett sem, amelyeket csak akkor tudunk jól használni, ha bekapcsoljuk a “Core” izmokat, hiszen ezek nélkül nem fogjuk tudni megtartani testünket, kigurul alólunk a labda, leesünk a Bosuról.

A funkcionális edzés nagy pozitívuma, hogy szinte kivétel nélkül, bárkinek ajánlott, hiszen azok is hatékonyan edzhetnek, akiknek esetleg korábbi betegség vagy sérülés miatt egyáltalán nem javasolt a súlyokkal való terhelés. Elmondható az is, hogy a funkcionális edzés sokoldalúan fejleszt, mert sokféle eszközt használ: TRX, Kettlebell, Bosu, gumikötél, szivacstégla, medicinlabda, kézi súlyzó, Sparrowbag, gumiszalag, Plyo Box zsámoly, agility létra, Rope, agility band, Sandbag, FitBall, Diner ball, Slam ball, haskerék stb. A funkcionális edzéstől izmosabb, erősebb, kitartóbb és rugalmasabb leszel. Az edzések alkalmasak izomnövelésre és zsírégetésre egyaránt. Kezdőknek remek lehetőség arra, hogy megfelelő kondíciót szerezzenek, megerősítsék törzsizmaikat. Versenysportolóknak is jó kiegészítés, hiszen adott sportágak egyoldalú terhelést rónak szervezetükre, így a funkcionális edzésben az esetlegesen lemaradt testrészek, képességek is fejleszthetők. És végül, de nem utolsó sorban ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a funkcionális eszközöket a rehabilitációban is használják, nagyon jó eredményeket lehet velük elérni sérülések utáni gyógytornában, de akár a mindennapi, helytelen életvitel okozta gerincproblémák megoldásában is!

Van egy jó hírem: az ilyen edzések meglehetősen változatosak, így nem fogsz egyhamar ráunni. Amennyiben szeretnéd kipróbálni, jelentkezz, szívesen adok ízelítőt belőle. 🙂




Szólj hozzá



bootup Vitakid logo Tolvaj Sándor Ádám - business és life coaching - motiváció, életmód, karrier