Kezdőlap » Blog » Öt tévhit a súlyzós edzésről

Öt tévhit a súlyzós edzésről

_Girl_with_a_barbell_054499_Az emberek fejében viszonylag sokféle kép él a súlyzós edzésről. Van, aki a lapos, kockás hasat, a formás vállakat és felkart, netán az izmos lábakat társítja vele, akadnak azonban szép számmal olyanok (leginkább a nők körében), akik hatalmasra duzzadt izmokat, vaskos lábakat, esetleg felpumpált testeket képzelnek maguk elé, amikor a súlyzós edzés kerül szóba. Pedig ennek legtöbbször köze sincs a valósághoz, hiszen a látványos izomépítéshez hosszú idő kell. Természetesen vannak illegális szerek, amelyekkel gyors és látványos eredményt lehet elérni a súlyzós edzés mellett, de ennek az írásnak nem célja ezen anyagokat bemutatni. Súlyzós edzést használunk akkor is, amikor alakformálásról, és akkor is, amikor izomtömeg-növelésről beszélünk, de a kettő eltérhet egymástól. Súlyzós edzésre azért van szükség, hogy a szervezet gyorsabban szabaduljon meg a felesleges zsírtól, még akkor is, ha “csak” fogyás, alakformálás, feszesítés a cél.

A következőkben bemutatok öt olyan hiedelmet, amelyek a súlyzós edzést övezik.

1. tévhit: A súlyzós edzést az edzésprogram végére kell időzíteni

Azért nem javasolom így felépíteni az edzést, mert mire egy hosszabb kardióprogramot befejezel, addigra testileg és szellemileg is annyira elfáradsz, hogy nem fogsz tudni olyan jól teljesíteni, és kellő nehézségű, elegendő ismétlésszámú gyakorlatot elvégezni, pedig a súlyok emelgetése nem kevés koncentrációt igényel, nem beszélve a hatékonyságról! Éppen ezért alakformálás esetén érdemes az edzéstervben a súlyzós edzést előre venni. 10-15 perces rendes bemelegítés után rögtön belevághatsz, és amikor végeztél, nyugodtan kardiózz akár 30-40 percet is.

da781b15e920736045ddf4fe529ffdc5_large2. tévhit: A könnyű súlyok emelgetésétől nem leszel erősebb

Miért ne lehetnél? Hiszen az erőnlét mértéke nem csak a súlyok nehézségétől függ. Igazából nem az a lényeges szempont, hogy 2-3-4 vagy 10 kilós súlyokat emelgetsz, hanem az, hogy mindig helyesen végezd a gyakorlatot egészen addig, ameddig az izmaid elfáradnak. Hidd el, érezni fogod, hiszen a fáradt izom fájdalmasan feszül, ami azt is jelenti, hogy erősödik. A különbség annyi a könnyebb és nehezebb súlyok között, hogy biztos lehetsz benne, a könnyebb súllyal több ismétlést kell elvégezned ahhoz, hogy az izmok elfáradása bekövetkezzen.

3. tévhit: A kis súlyok emelgetése alakformálásra jó, a nagyobb súlyokkal való edzés az izomtömeget növeli

Ez az állítás sem feltétlenül állja meg a helyét, hiszen nyugodtan dolgozhatsz nagyobb súllyal akkor is, ha feszesebb, tónusosabb testet szeretnél. Miért? A szervezet igen gyorsan képes hozzászokni bizonyos terheléshez, így van ez a kisebb súlyok emelgetésével is. Azaz egy idő után már választanod kell, hogy az ismétlésszámot növeled a gyakorlataidnál vagy a súlyok nagyságát. Ez utóbbi választásával időt spórolsz magadnak súlyzós edzéseidben, mert amíg nagyobb súllyal 2-3 sorozatot tudsz elvégezni 8-12 ismétléssel, addig egy kisebb súllyal akár 5-6 sorozatot is végezned kell 15 fölötti ismétlésszámmal. De a döntés a tiéd!

4. tévhit: A súlyzós edzés merevvé és kötötté teszi az ízületeket

Nagyon nem igaz! Abban az esetben, ha minden gyakorlatot teljes mozgástartományban végzel, akkor a mozgás végpontján nyúlik az izom, illetve, ha súlyzós edzésed végén elvégzed a nem véletlenül ajánlott nyújtógyakorlatokat, nemhogy kötött és merev lesz a tested, hanem pontosan ennek ellenkezője fog bekövetkezni, azaz az izmok és ízületek nyújthatósága és rugalmassága is növekedni fog. Tehát érdemes mindkettőre alaposan odafigyelni.

girl_fitness-wallpaper-1280x7685. tévhit: Másképp súlyzóznak a nők, mint a férfiak

Nem másképp, inkább más súlyokkal dolgoznak a két nem képviselői. Ennek elsősorban genetikai oka van, hiszen jellemzően a férfiak erősebbek a nőknél, ez azonban egyénenként eltérő. Az erőnlét abszolút mérhető számokban, ezért sem szabad magadat soha másokhoz hasonlítani. Mindig úgy válaszd meg a súlyokat, hogy képes legyél vele 8-12 ismétlést elvégezni. Az, hogy ez 5 vagy 10 kg, ne érdekeljen, hiszen ez csak azt mutatja, hogy önmagadhoz képest mennyire vagy erős. És hidd el, hogy a súlyzós edzés pontosan annyira játszik szerepet egy nő alakformálásában, mint egy férfiéban.




Szólj hozzá



bootup Vitakid logo Tolvaj Sándor Ádám - business és life coaching - motiváció, életmód, karrier